Mattheus en Heidi

TRIN: Lachen, gieren, brullen

“Jezus”. De naam die herhaaldelijk te horen is in het ‘Glory Outpouring’ evenement van TRIN (Touch, Reach and Impact the Nations) in de Schuilplaats in Ede. Een mevrouw van tegen de 60 met lang grijs, krullend haar, staat in het gangpad te springen. Voor haar ligt een meneer languit op de grond. Het geluid van lange, gekronkelde blaasinstrumenten is ieder kwartier hoorbaar in de grote zaal, waar zeker duizend mensen God aanbidden met uitgestrekte armen.

De mevrouw, die een iets te sterke geur van parfum met zich meedraagt, komt de rij in en gaat zitten. De gezalfde spreker Mattheus van der Steen doet zijn verhaal. In de rij wordt een machtigingsformulier ingevuld. Er moet gekozen worden tussen 50, 100 en 250 euro. Lastig. Ondertussen vertelt Van der Steen  over de wonderlijke genezingen van de blinden en doven in Birma. Applaus is hoorbaar, bijna voelbaar. Mattheus ziet er moe uit, maar gaat verder. In Mozambique zijn 200 doden opgestaan. Applaus. Ergens anders was er honger. Er waren 40 kippen, maar op wonderbaarlijke wijze zijn dit er 300 geworden. Het hongerprobleem is opgelost. Opnieuw applaus.

Onzichtbare dweil

Voor het podium liggen ongeveer twintig gelovigen voorover, plat op de grond. Daarnaast zitten alle kinderen van onder de zestien jaar. Ze moeten bidden. De mevrouw in de rij maakt rare gebaren. Het lijkt alsof er iemand achter haar staat, een knietje te geven in haar knieholtes. Ze trilt en schokt. Ze huilt. Ze zegt: “Jezusss”. Een rij terug zit ook een mevrouw te huilen. De persoon naast haar zegt: “Jezusss”. De huilende vrouw heeft heel veel visioenen doorgekregen. Dat is emotioneel.

Het is tijd voor Heidi Baker, oprichtster van Iris Ministries, om het podium op te komen. Nog even een liedje. Mattheus legt zijn hoofd te ruste op de schouder van de gitarist en gaapt eens flink. De zangleider perst er een paar tranen uit die zichtbaar zijn op het grote scherm. Ondertussen is Heidi bezig met een onzichtbare dweil. Ze zegt dingen over toekijkende christenen en de welgevalligheid van de Heer. De stiltes duren ongeveer een kwartier. In deze momenten wordt de mensenmassa rumoeriger. Onverstaanbare klanken, gelach en “Jezusss” is wat door de zaal galmt. Bijna iedereen schokt met het lichaam.

Sjabbah

De woorden van Heidi worden vertaald. Eén woord wordt overgeslagen: “Sjabbah”. Blijkbaar is onduidelijk wat ze hiermee bedoelt. Het lijkt een stopwoordje, want het komt in iedere zin terug. Voorin de zaal is een groep mensen hard aan het lachen. Baker ergert zich hieraan en vraagt aan Mattheus of het wat zachter kan. Van der Steen deponeert deze kritiek bij de groep lachende christenen.

Het lachen stopt en de rust keert terug. Een gepensioneerde mevrouw wordt gekalmeerd. De spanningsboog houdt hier bijna op. De vrouw in de rij heeft besloten te vertrekken. Ze staat nu dansend tussen de Bijbelschoolstudenten van ‘Christformation’ in de hoek. Tijd om te gaan. Op de weg richting de uitgang is het noodzakelijk om over een aantal mensen heen te stappen. De buitenlucht is verfrissend en onderbreekt de sfeer van aanbidding. We staan weer met beide benen op de grond.

Reacties

  1. John zegt

    O o o, wat een verschrikking.

    Ondanks dat is aangetoond dat de blinden niet genezen zijn schermt van der Steen er nog steeds mee? Dan moet je toch wel een enorme plaat voor je hoofd hebben!

    Opmerkelijk. Riep Heidi niet doorlopend om ‘engelen’? Dat zou haast een positieve ‘atmosphere shift’ zijn …

    http://www.youtube.com/watch?v=2Iy5VqGFHDg

  2. zegt

    Wat ik vreemd vind is dat hij aangeeft dat er 200 doden zijn opgestaan in Mozambique….. Dat had echt wel het nieuws gehaald als dit was gebeurt, daar hadden de journalisten niet omheen gekunt.

    Groet en Gods zegen John

  3. Annemarie zegt

    wat een filmpje… staan ze niet gewoon te rocken op dat podium??:D

    Nee, serieus.. ik kan me weinig voorstellen dat mensen zich hier prettig bijvoelen of dit kunnen verklaren naast de bijbel..
    Gillende mensen, schreeuwende mensen. Het lijkt er zo niet op dat het fijn is als het vuur van de Heilige Geest op je komt.
    Ik kan hier weinig mee.. Waarom zijn mensen steeds meer op zoek naar nog extremere ervaringen? God laat zich ook zien en ervaren in gewonen dagelijkse momenten. God heeft nooit gezegd dat hij gekomen is om de mensen steeds meer extremere ervaringen te laten ervaren.

  4. Jacobus zegt

    Ongelooflijk dat mensen zich zo voor de gek laten houden. Waar je in de wereld ziet dat alles steeds gekker en extremer moet om nog ‘aantrekkelijk’ te blijven, zo zie je dat ook terug in de christelijke wereld. Het schokkende is alleen dat wij christenen dit van wereldse zaken heel goed weten te benoemen maar als het gaat om geestelijke zaken we totaal geen onderscheidingsvermogen schijnen te hebben. En de duivel maakt hier maar wat graag gebruik van. Je moet toch al een eind van God verwijderd zijn wil je je in deze atmosfeer thuis voelen. Stap voor stap zie je steeds meer zijn invloed terug in de christelijke wereld en mensen lopen er massaal achteraan.

    Lieve mensen, pas op waar je mee bezig bent: je bent ongelooflijk kwetsbaar als je je met dit soort dingen inlaat en daarmee een hele gemakkelijke prooi voor de tegenstander. Als je een beetje bijbelkennis hebt weet je dat ‘vuur’ in de Bijbel vrijwel altijd te maken heeft met het oordeel van God. Lekker dan als je daar massaal staat te roepen dat het oordeel van God maar over je heen moet komen. Ik hoop oprecht dat de mensen die zich hiermee inlaten, gevrijwaard blijven van blijvende geestelijke schade. Word wakker voordat het te laat is.

  5. zegt

    Ik krijg / heb altijd een dubbel gevoel gehad bij de TRIN. Dit bevestigt het nog eens, ik kerk zelf in een charismatisch – evangelische gemeente maar dat is lang niet zo extreem als dit. Tuurlijk, Gods Geest is divers en verschillend en kan Zich op veel verschillende manieren uiten, dat hoeven we niet te vergeten. Maar dit maakt me eerder bang .. Is dat dan de bedoeling?

  6. zegt

    Wat me ook stoort is dat van Der Steen al die wonderen -of ze nou waar zijn of niet- zo opnoemt. Mag. Tuurlijk, getuig maar van Gods wonderen. Maar het komt over als show, en als een kritische zendeling dan op zoek gaat naar bewijzen in Birma en die vindt hij niet.. Yeah, right. Maakt het minder geloofwaardig.

    Vruchten van de Geest: zelfbeheersing. Nergens te vinden bij TRIN (althans, niet zichtbaar in de diensten) en de gave van geestenonderscheiding.. Iemand? Het is zo’n chaos daar.

  7. zegt

    Het filmpje eindigt wel heel abrubt. Goddelijke interventie?

    Nee, serieus. Deze poppenkast heeft niets met de Bijbel te maken, alles met de portemonnee van mvds en co.

  8. zegt

    vreemd, dat de meeste hier zo focussen op randzaken…ben zelf ook aanwezig geweest en heb de randzaken gelaten voor wat het was en heb een fantastische avond in de aanwezigheid van God beleeft!!!

  9. Linda zegt

    Filmpje ff bekeken.. Wat bizar zeg!
    Doe mij maar gewoon een avond met een flinke bijbelstudie ;)

  10. zegt

    ik zal geen beschuldigingen uiten, maar lijkt op het opblazen van iets wat onwerkelijk is. alsof we een creme kopen vor onze huid die eigenlijk voor 99 % uit water bestaat. natuurlijk wordt er over God gesproken en natuurlijk is niet alles goed of slecht te noemen, maar waar het werkelijk om gaat is niet de show die mensen maken van wie God is, dat deden de Joden al toen mozes de berg op ging met het gouden kalf. God verafschuwde het. waar het op aan komt is dat we werkelijk waarachtig zijn. is dit waarachtig? ik verlang soms erg intens naar God, naar Jezus, naar een ontmoeting met de Heilige Geest. soms gebeuren deze dingen ook, maar waarom nu zo poeha maken van wat juist een hele intieme relatie zou kunnen zijn. ik hoop echter ook dat we deze mensen niet zullen proberen te veranderen, maar naar ons zelf blijven kijken en onze relatie met God blijven onderhouden in alle oprechtheid en transparantie naar elkaar.

  11. Coen Kempeneers zegt

    @empee beetje flauw van je, maar als je het echt wil weten, ik heb genoten van de avond!

    @erik wat bedoel je met dat het onwerkelijk is?? Begrijp ik niet zo goed. Daarnaast valt naar mijn mening de reactie van de aanwezigen niet te verwijten aan de betreffende organisatie of spreker van die avond…ik ben van mening dat de essentie van de avond juist ging om de persoonlijke en intieme relatie die we kunnen hebben met Jezus. En niet om de randzaken om ons heen of die anderen bezig houden…

  12. Menuchem Pathuis zegt

    Ik krijg een beetje een déjà vu gevoel. Ik heb ‘t toch al eens voorbij zien komen..
    Ja, ik weet ‘t al: #tringo via Twitter. Haha
    Het lijkt een objectieve blog, maar de ondertoon is natuurlijk duidelijk voelbaar

  13. zegt

    @Coen

    Intieme relatie. Ik ben voor! Alleen.. Wanneer mensen beginnen te rollen, blaffen en gillen zogenaamd in ‘de Geest’ dan keer ik me liever af. Want daar word ik bang van. Dat is niet de Geest van onze Heer. Als er in een dienst tig keer om engelen word geroepen.. Wat denk je dan wat er op af komt? Nou, mijn inziens geen engelen hoor! Ik denk dat er dan andere geestelijke deurtjes open gaan en er een dwaalleer ontstaat. Dat het maar normaal is dat mensen zo hard beginnen te krijsen ‘in de Geest’ en niet meer te stoppen zijn. Is dat zuiver? De controle verliezen over jezelf? Is dat God? Is dat Jezus?
    Als dat mij zou overkomen.. daar word ik niet blij van. Kan me niet voorstellen dat dat de Heilige Geest is! Een vrucht van de Geest is ook: zelfbeheersing. Waar is die vrucht? Iedereen lijkt wel op de show te kicken. Er is niks mis met vlaggen zwaaien of op hoorns blazen, moet je allemaal zelf weten als je je daarbij lekker voelt. Maar er is ook een grens. Een geestelijke. En de Bijbel wijst ons er op om kritisch en waakzaam te zijn. Maar dat lijken ze bij TRIN over te slaan.

    En wat ik ook niet snap, ‘shabba’ zal wel tongentaal zijn of iets maar sowieso: waar is de vertaler? Paulus schrijft dat het alleen nuttig is als het ter opbouw van de gemeente is.. Dus??? Iemand ? Ik krijg de indruk dat omdat het Heidi Baker is het allemaal maar prima word gevonden. Ze wordt daar op handen gedragen.. Is dat wel gezond?

    Met vr.gr.
    Stella

  14. zegt

    @Menuchem Pathuis
    Dit is een blog. Die is per definitie niet objectief, daar is het een blog voor. Tegelijkertijd is het wel een ooggetuigenverslag. Wat doe je met de feiten die er wel in voorkomen? En die ondertoon: Wat is daar mis mee?

  15. Coen Kempeneers zegt

    @stella je bent goed ingelicht bij Trin, neem ik aan. Of doe jij ook aannames dat bepaalde zaken zo zijn omdat ze er aan de buitenkant zo uitzien. Want hoe kan je weten dat Trin blij is met al dat uiterlijke vertoon. Misschien willen ze wel anders, maar weten ze niet zo goed hoe en willen ze mensen niet voor hun hoofd stoten? Zomaar een gedachte…

    Paulus zegt trouwens ook dat hij meer in tongen spreekt dan wie dan ook en in handelingen komen 3000 mensen tot bekering omdat een aantal personen schijnbaar verward door elkaar in tongen/vreemde talen spreken. In dat opzicht is het weer heel bijbels wat er gebeurt.

    Als laatste zou ik zeggen; pas op wat je veroordeelt en afwijst. Want stel dat het God wel is, wat dan? Iedereen mag van mij rollen, gillen, trillen, sjabba zeggen wat hij of zij wil, voor mij is belangrijk dat ik een ontmoeting heb met God. En als ik weet dat ik dat niet of nauwelijks kan hebben op een bepaalde plek of samenkomst door wat voor reden dan ook, dan ga ik daar niet heen. Wat anderen vervolgens doen moeten zij weten.

    P.S. wanneer is woensdagavond om engelen geroepen? Dat heb ik echt niet mee gekregen…

  16. Menuchem Pathuis zegt

    @Vrijzinnig Evangelisch
    Is geen kritiek van mij. Er is ook niets mis mee. Mooie weergave van de gebeurtenissen.
    Ik weet hoe Jaap er over denkt. Wat dat betreft zitten we wel op één lijn, denk ik. Dus die duidelijke ondertoon mag er wat mij betreft ook zeker zijn.

  17. zegt

    @Coen

    Dat was niet woensdag, dat was een andere keer.

    Mijn inziens weet TRIN heus wel duidelijk waarmee ze bezig zijn. Maar goed, dat is maar een indruk, een mening.

    http://www.goldminemedia.eu/WP/2010/11/kundalini-waarschuwing-ernstig/ < lees dit even, misschien snap je me dan wat beter. Overigens, dit is enkel de indruk die ik van hen kreeg. Ik wil ook geen mensen veroordelen dus die lijst die in dat artikel staat neem ik niet al te serieus. Ik vraag me gewoon wat dingen af.. En het komt tegenstrijdig op me over: wel wonderen in Birma claimen maar als er iemand oprecht onderzoek naar doet van de waarheidsgetrouwe kant van het verhaal, dan word diegene direct de grond in gestampt door van der Steen en Ouweneel. Is dat liefdevol?
    Ik stel gewoon mijn vraagtekens bij TRIN. Maar ze zullen vast en zeker ook goed werk doen, daar niet van!

  18. A zegt

    @ Stella, ik ben het volkomen met je eens!

    @ Coen
    Ik ben gister ook aanwezig geweest. En inderdaad is er gister niet om engelen gevraagd – tenminste voor zover ik weet: ik ben eerder weggegaan, omdat ik er genoeg van had- maar er wordt in de Schuilplaats wel vaker om engelen gevraagd. Wat overigens gewoon absurd is!! Nergens in de Bijbel krijgen wij de oproep om te bidden om engelen te laten komen/zien. Heel uitzonderlijk stuurt God een engel naar de aarde met een opdracht. Die keren zijn op twee handen te tellen. Wat de engelen betreft, die zijn er, maar die hoeven niet zichtbaar te worden, anders had God dat wel geregeld.
    Ten tweede: ik ben blijkbaar niet genoeg christen of heb niet voldoende Heilige Geest, dus het vertalen van tongentaal moet nu zeker plaatsvinden, omdat ik het niet kan verstaan. En aangezien het plaatsvindt in een gemeente lijkt het me de functie hebben om de gemeente op te bouwen, dat kan niet als het niet vertaald wordt.
    Ten derde: ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik werd zo afgeleid door allerlei vreselijk aparte taferelen, dat ik niet eens kon bidden. Het was zo’n herrie, chaos en wanorde. Hoe past zoiets bij de Heiligheid van God? God die Zijn volk op allerlei terreinen ge- en verboden geeft, die de tempeldienst tot in details regelt.
    “Lieve Heilige Geest” hoe durf je God zo aan te roepen? God is Heilig, Almachtig. God houdt zich vaker in het verborgene. Hij laat zich zoeken.
    De randzaken zijn dus zo op de voorgrond getreden, dat dit hoofdzaken zijn geworden.

    Ik heb me gisteravond vreselijk gevoeld. “Ik schaam mij het Evangelie niet”, nou ik schaamde me dood. Voor mij was dit waanzin. Als dit christenzijn is, dan val ik van mijn geloof. Dat gebeurt niet, want de Bijbel geeft mij geen enkele aanleiding om te geloven in dit uiterlijk vertoon.

  19. John zegt

    @Coen Kempeneers
    Die gedachte heb ik ook heel lang gehad. Maar kun je mij dan uitleggen waarom de uitingen die je ziet en opnoemt precies zo al heel lang voorkomen in het hindoeïsme? Daar worden ze ‘Kundalini Awakening’ genoemd. Is God dan nu opeens het hindoeïsme aan het kopiëren?

    Ik kan me de tijd nog herinneren dat iedere charismatische evangelicaal deze uitingen als demonisch benoemde. En nu zouden exact diezelfde uitingen opeens van God komen? Vreemd …

    En kun je me de Bijbelplaatsen aanwijzen waar mensen grommen, rollen, blaffen? De enige die ik kan vinden is als er gesproken wordt over mensen die door demonen bezet zijn.

    Sorry, maar als ik het verkeerd zie hou ik me aanbevolen …

    @Stella
    De hulpverlening die ze doen zal best goed zijn, maar dat zegt helemaal niets. Dat doen humanisten, moslims, boeddhisten, atheïsten, en satanisten ook, en achter die leren kunnen we als Christenen ook niet staan. Het doen van goede werken is dus helaas niet de enige maatstaf om de vruchten te kunnen herkennen.

    Ook een goede: http://johnkamphuis.nl/audio
    Even klikken op “Pas op voor valse profeten!”

  20. Coen Kempeneers zegt

    @john nee, dat kan ik niet uitleggen. Ik kan ook niet instaan voor wat mensen daar allemaal doen. Ik vind het alleen wel heel makkelijk om dat allemaal op het bordje van Trin te schuiven. Als iemand zich misdraagt op de weg rekenen we dat toch ook niet een ministerie of rijkswaterstaat aan?

    Het enige wat ik kan zeggen over gisteravond is dat ik een ontmoeting met God heb gehad, ben aangeraakt door Hem en heb genoten van Heidi Baker als spreker. Dus nogmaals, wat andere mensen dan doen en hoe zij zich uiten, dat is aan hun en gelukkig niet mijn verantwoordelijkheid.

    Ik heb het veel liever druk met het beter leren kennen van God en dat uitdragen in mijn leefomgeving dan dat ik me druk moet maken of mijn broers en zussen zich wel op een juiste manier uiten of niet.

  21. Coen Kempeneers zegt

    @stella ik twijfel zelf ten zeerste aan die oprechtheid van het onderzoeken van de wonderen in Birma…

    @A wat er in de schuilplaats gebeurt kan ik niet over meepraten, ben er nog nooit geweest. Wat je zegt over de tongentaal, begrijp ik, maar is een eenzijdige belichting van het onderwerp. Er valt meer over te zeggen dan alleen dat het vertelt MOET worden…

    Wat je zegt over het aanspreken van God/Heilige Geest. De bijbel spreekt over dat God ons zijn vriend noemt, dus dat spreekt van een intieme en persoonlijke relatie. Dus naast dat God heilig en almachtig is, is God ook onze vriend en heel dichtbij. Vanuit dat aspect hebben we het voorrecht en de vrijheid om God ook als “lieve God” of “lieve Heilige Geest” aan te spreken.

    Wat mij in het algemeen opvalt op deze, maar ook andere sites is dat mensen wel heel makkelijk zaken als ‘niet van God’ bestempelen wanneer zij zich er niet prettig bij voelen of als het gewoon niet in hun straatje past. Dat vind ik te makkelijk. Daarnaast is een theologie (logica van of over God) nooit gebaseerd op 1 enkele tekst, maar op de context van de gehele bijbel…

  22. A zegt

    @Coen
    Ten eerste: ik ben het niet met je eens wat je zegt over de eenzijdige belichting die ik geef over tongentaal, dat deze vertaald dient te worden. Het probleem is juist dat de nadruk op de gave van tongentaal veel te veel benadrukt en verheveld wordt boven andere gaven.
    Ik wil je er ook nog aan herinneren dat er nog steeds grote meningsverschillen bestaan over uberhaupt het spreken in tongen zoals dat gister heeft plaatsgevonden. Dat is een andere theologische discussie, waar ik best verder op in wil gaan. De teksten van Paulus zijn anders uit te leggen.
    Ten tweede: en dat is voor mij erg belangrijk. God laat zich kennen en Hij openbaart zich in het Woord, het vleesgeworden Woord, MAAR wij leven in de periode dat het vleesgeworden Woord in de hemel is en wij houden de Bijbel over. Dit is het begin.
    Gister is de Bijbel amper open geweest. Heidi heeft een stukje uit Colossenzen gelezen, maar dat is het en voornamelijk het woord worthy herhaald. Dat zegt mij niets.
    Alles wat de Heilige Geest aan ons openbaart, is te toetsen aan het Woord van God. Op die manier weten wij dat het van de Heilige Geest is en niet van een andere geest. In het algemeen genomen -op basis van meerdere bijbelteksten- heeft de Heilige Geest oneerbiedig gezegd een aantal functies, namelijk getuigen en overtuigen van Jezus en Zijn Heilswerk. Hij trekt nooit de aandacht naar zichzelf. Steeds weer wijst de HG op Jezus.
    En dat is gister niet gebeurd. Misschien wel, maar dat is niet aan mij geopenbaard, want ik spreek en versta geen tongentaal.
    De praktijken die ik gister gezien heb, worden nergens in de Bijbel geschreven. Vallen in de geest/spastische bewegingen maken in de geest??!!! Wie overkomt dat in de Bijbel? Waar komt dan vandaan?
    Tot slot: ik wil je aan het nadenken zetten over de relatie die je tussen God en mens beschrijft. Ook ik ken de Bijbelteksten waar in staat dat God ons zijn vriend noemt.
    Maar God wordt nooit mijn buurmeisje waar ik mee knikker, weer oneerbiedig gezegd.
    Als docent heb ik soms hele goede en vertrouwelijke gesprekken met mijn leerlingen. Leerlingen ervaren daar misschien een stukje vriendschap in, maar wij worden nooit gelijkwaardig. Er blijft een gezagspositie!
    Ik ben er niet op tegen om God een vriend te noemen, al zou ik dat nooit doen, maar ik vind het een gevaar. Het impliceert gelijkwaardigheid en dat zijn wij nooit. Wij zullen nooit aan God gelijk(waardig) zijn. Hij blijft onze meerdere en wij zijn afhankelijk van Hem.
    Verlies dat niet uit het oog!

  23. zegt

    @Coen Het valt me op dat je wel heel erg bezig bent met je eigen gevoel bij de avond. Wat anderen doen, daar maak je je liever niet zo druk om… Het is juíst ook belangrijk om zulke dingen te toetsen aan het Woord en er, waar nodig, anderen voor te waarschuwen. Als het enkel bij uitingen zou blijven, zoals je zegt, dan hoef je je daar inderdaad niet mee bezig te houden (ook al kunnen ze enorm storend zijn voor andere ‘bezoekers’). De vraag is of het enkel uitingen zijn of dat het om een totaal ander evangelie gaat. Wat hier al eerder is gezegd, is de heilige Geest ook een Geest van orde en zelfbeheersing. Het is wat makkelijk om te zeggen dat TRIN daar niet verantwoordelijk voor is als mensen van TRIN zelf het hardt meedoen met de manifestaties.

    Je maakt je liever druk om het uitdragen van Jezus. Ik zeg: mooi, houden zo! Maar zou jij je vrienden, of andere ongelovige kennissen graag meenemen naar een dergelijke avond?

  24. Coen Kempeneers zegt

    @A sorry dat ik op je tenen ben gaan staan. We hebben duidelijk een verschillende zienswijze op zaken. Ik denk dat daar voor alle christenen een uitdaging ligt, samen één zijn, zonder dat je het altijd eens hoeft te zijn…

    @beetjebizar ik heb gisteravond vrienden meegenomen en die vonden het ook een mooie avond! Laat ik het duidelijk stellen, ik vind sommige uitingen ook storend en afleidend, maar wie ben ik om te oordelen of dat wel of niet van God is. Dat is een beetje lastig om van de buitenkant te zien en vooral NIET mijn verantwoordelijkheid! Ik erger me soms ook aan mensen die zeggen in de vrijheid te staan en daarmee mijn vrijheid beperken, maar goed, wie ben ik om dat veroordelen of af te wijzen, dan doe ik toch precies hetzelfde als wat ik anderen verwijt?

    Het is inderdaad makkelijk om te zeggen dat Trin niet verantwoordelijk is, net zo makkelijk als om te zeggen dat Trin wel verantwoordelijk is. Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt. Een gedeelde verantwoordelijk tussen Trin en de persoon.

  25. zegt

    @Coen

    Ik zou je hetzelfde aanraden met wat ik nu tracht te doen: onderzoek alles maar behoud het goede ;-) Denk niet te lichtvaardig over dingen en schuif ook niet alles af omdat jij enkel een lekker gevoel had bij die avond. Werk je kennis over het Woord van God uit, zorg dat gevoel en verstand in balans zijn in je relatie met God :) Dan zul je van God wijsheid ontvangen, dat is wat ik geloof.

    Gods zegen!

  26. Coen Kempeneers zegt

    @stella bedankt! Gelukkig ging het verder dan alleen een goed gevoel, maar toch bedankt! En grappig om zo’n advies te krijgen van iemand die me totaal niet kent en niet weet hoe ik met God leef. Ik vat het op als dat je het positief bedoelt, maar het zou ook heel makkelijk als verwijt of oordeel op te vatten zijn…

  27. zegt

    @Coen

    Ter bevestiging: het was positief bedoelt.
    Kan me voorstellen dat je in een dergelijke conversatie je vraagtekens zet bij reacties van mensen! ;-) Aan jou ligt altijd de interpretatie maar vanaf mijn kant is het goed en liefdevol bedoelt!

  28. Empee zegt

    @Coen (16:08),

    Coen, mijn vraag over de fijne avond was niet aan jou gericht, maar aan de auteur van het artikel. Ik vond het erg zakelijk en feitelijk overkomen, en wilde graag weten hoe hij het persoonlijk beleefd had. Dus de vraag was naar de emotie en gevoelens van de auteur van dit stukje.

  29. John zegt

    @Coen Kempeneers

    Als iemand zich misdraagt op de weg rekenen we dat toch ook niet een ministerie of rijkswaterstaat aan?

    Dat ligt er aan. Waar je voorbeeld mank gaat is dat in dit geval het ministerie of rijkswaterstaat het ‘slechte’ gedrag goedkeurt. Dus is het lastig om het ‘misdragen’ objectief te benoemen.

    De Bijbel moet nog steeds de basis zijn. Als er verschijnselen zijn die daarin duidelijk als demonisch worden beschreven, dan moeten we die nu niet opeens als zijnde van God gaan benoemen. Dan doe je de Bijbel te kort.

    Het is een postmoderne leugen om te geloven dat iets wat goed voelt, ook goed is!

    Sorry, maar Heidi Baker is duidelijk een valse profeet. Veel meer kan ik er niet van maken.

    Een gedeelde verantwoordelijk tussen Trin en de persoon.

    Dan moet je de Bijbel eens lezen over de verantwoording van voorgangers en andere leiders en leraars …

    TRIN verkondigt duidelijk een ander evangelie. Het imparteren, schokken, schudden, lachen, ticks met het hoofd, kronkelen, vallen en al die andere manifestaties zijn uitingen uit occulte religies en hebben totaal niets met het Christendom te maken!

    Het is in de Bijbel voorspeld dat deze dingen zouden gaan gebeuren, dus open je ogen en lees het zelf. Als je het zelf al niet uit kunt leggen, dan weet je dus niet waar je mee bezig bent! Dat lijkt me geestelijk gezien een behoorlijk risico!

    En laat ik duidelijk zijn: Ik veroordeel de mensen niet! Het zijn vast allemaal oprechte mensen, maar wel misleide mensen.

    Eén van de duidelijkste voorbeelden vindt ik persoonlijk John Crowder. De Bijbel is heel duidelijk over dronkenschap, maar hij propagandeert openlijk dat God wil dat we dronken in de Geest worden. Een complete tegenstelling met wat God in Zijn eigen Woord leert dus!

    Een ander duidelijk voorbeeld is Todd Bentley, het grote voorbeeld van Matheus van der Steen. Hij heeft diverse keren geroepen dat hij op iedereen de handen zou leggen. Moet je eens lezen wat de Bijbel daar over leert! Maar ook over het handen op laten leggen.

    Geesten kunnen door impartatie daadwerkelijk overgedragen worden, en dat is precies wat hier gebeurd!

    Ook het hele verhaal over de engelen van Todd Bentley gaat lijnrecht tegen de Bijbel in.

    Dat dingen verder gaan dan een goed gevoel kan best. In het hindoeïsme komen trances, extases en dergelijke aan de lopende voor.

    Ik sluit me aan bij Stella:

    Werk je kennis over het Woord van God uit, zorg dat gevoel en verstand in balans zijn in je relatie met God :) Dan zul je van God wijsheid ontvangen, dat is wat ik geloof.

    Vanuit mijn interesse en deze thread heb ik dit boek (http://www.goldminemedia.eu/WP/2010/12/kundalini-warning-2/) alvast besteld vandaag. Geen idee wanneer het uitkomt, maar ze zijn er ook nog niet zo lang mee bezig.

  30. Empee zegt

    @coen,

    Excuses aanvaard. Later zag ik dat mijn reactie kort na de jouwe stond, dus ik snap jouw verwarring ook wel. Ik wilde het toch even rechtzetten en verduidelijken.

  31. coen kempeneers zegt

    @john het zit je nogal dwars of niet? Ik vind je erg stellig over bepaalde zaken terwijl je de personen in kwestie niet persoonlijk kent. Lijkt mij dat je daardoor niets kan zeggen over de motieven of overwegingen van iemand. En alle voorbeelden en zaken die je noemt, ik hoop niet dat je mij die in de mond legt, want daar heb ik verder niets mee doen. Ik verdedig of verantwoord trouwens ook niets of niemand, ik probeer alleen in de discussie een andere zienswijze in te brengen.

    Alvast veel plezier met het lezen van je boek.

  32. zegt

    @John

    Heidi Baker een valse profeet. Wil je dat voor me uitleggen? En dat hoeft niet hier, anders gaat de hele discussie daar straks over en ik denk dat dat de bedoeling niet is, dus je kunt me ook mailen! (als je wilt)

  33. Vertue zegt

    @Coen Kempeneers,

    Ik heb je blogpost gelezen en ik begrijp dat je een fijne avond hebt gehad. Maar hoe weet je dat je door God bent aangeraakt en niet gewoon een esthetische ervaring hebt gehad? Zoiets als sommige mensen krijgen als ze naar een concert van U2 gaan – ik noem maar iets -? Leg je de lat voor een aanraking van God dan niet te laag?

    Persoonlijk kan ik dergelijke diensten emotioneel niet meer trekken, onder andere door ervaringen in mijn vroegere kerk. Waar ik jou trouwens ook nog van ken :-)

  34. Coen Kempeneers zegt

    @vertue stuur me anders even een mail, ik zou het leuk vinden om te weten met wie ik te maken heb, wellicht dat ik jou ook nog ken??? Kunnen we misschien zelfs nog ervaringen van vroeger delen…kennen we elkaar uit mijn Den Helder tijd???

    Ik ga wel eens naar concerten toe en kan dus uit ervaring zeggen dat er een duidelijk verschil zit tussen de ervaringen bij concerten en de aanraking van God. Bij een concert gaat het voor mij niet verder dan kippenvel en een fijn gevoel. Leuk om mee te maken en niet meer dan dat.

    Bij een aanraking van God gaat het voor mij dieper en bijvoorbeeld deze week zit ik er op dit moment nog midden in. Daarnaast zet het bij mij iets aan de gang wat er voor zorgt dat er iets veranderd in mijn leven. Dus naast dat het een bepaald gevoel geeft en dat ik het van binnen ervaar, zet het mij aan het denken en helpt het mij om mijn denken meer te structureren in lijn met Gods woord. En dit proces vind met name plaats wanneer niemand er bij is. Dan voel ik me meer op mijn gemak en kan ik God beter horen/ervaren/bereiken enzovoorts.

    Dat neemt niet weg dat bijeenkomsten zoals in de kerk/gemeente/conferentie er voor zorgen dat een dergelijk proces bij mij in gang worden gezet.

    Met dit alles wil ik zeggen dat ik de lat voor een aanraking van God zeker niet te laag leg. Zo’n aanraking is mij heel veel waard en ik doe er alles aan om dat niet als eenmalige ‘ervaring’ te laten zijn, maar juist een substantieel onderdeel van mijn leven te laten worden. Als christen heb ik ten slotte de behoefte om meer op Jezus te gaan lijken en daar heb ik veel ontmoetingen en aanrakingen van God voor nodig!!!

  35. zegt

    het is niet mijn bedoeling om Trin of van der Steen af te kraken. ik ga er ook niet direkt van uit dat het allemaal slecht bedoeld is. inderdaad word je soms een beetje een richting in gedreven, geduwd of hoe je het ook wil noemen. (ik bedoel de leiders van zo’n groep.) inderdaad is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen manier van omgaan met God. leiders echter hebben een extra verantwoordleijkheid daarin. ik zelf heb het boek al weer een hele tijd terug gelezen(toen het net uitkwam) en het sprak me erg aan. wat betreft onwerkelijk bedoel ik daarmee dat het lijkt ofdat er iets wordt nagebootst. zie filmpje. dit is niet erg authentiek. ik geloof dat mensen uniek zijn m, maar we zij nheel gauw geneigd ons aan te passen aan de massa. juist waar de Geest aanwezig is zien we een stukje van Gods creativiteit weer, dat wil zeggen dat ieder mens zijn eigen manier heeft om zich te uiten. het gaat daarbij niet om ons maar om God zelf. ik hoor veel over ik voel me er goed ik voel me er niet goed bij. ik voel me erg vaak niet goed bij hele goede preken, dat heeft niets te maken met de preek, maar met mij, ik voel me aangesproken en dat stuit me soms tegen de borst. ik voel me soms enorm goed als ik geweldige liederen aan het zingen ben van hillsongs bijvoorbeeld of soulsurvivor, maar soms ga ik zo op in de muziek en vergeet ik helemaal waar het over gaat. wat ik op zo’n moment zing. ik voel me goed, maar er wordt in wezen niks geraakt.
    ik vind het net als de meesten hier lastig om duidelijk aan te geven wat er nu wel en wat er nu niet goed is. het zit in nuances. ik denk dat ik het zo zou willen stellen. ik wens iedereen ook de mensen van trin en van der Steen veel van Gods zegen en wijsheid om hier mee om te gaan.
    beetje lang geworden voor een reactie, maar hier laat ik het bij wat trin betreft.

  36. John zegt

    @coen kempeneers:

    Ik vind je erg stellig over bepaalde zaken terwijl je de personen in kwestie niet persoonlijk kent. Lijkt mij dat je daardoor niets kan zeggen over de motieven of overwegingen van iemand

    Blijkbaar heb je deze gemist:
    <blockquote<En laat ik duidelijk zijn: Ik veroordeel de mensen niet! Het zijn vast allemaal oprechte mensen, maar wel misleide mensen.
    De motieven van de betrokkenen zullen best goed zijn, daar wil ik ook niet aan twijfelen en daar gaat het wat mij betreft ook helemaal niet over. Het gaat over de leer. We moeten daar wel een duidelijk onderscheidt in aanbrengen.

    @Stella:
    Ik zou je wel willen mailen, en ik ben ook zeker niet van plan om hier een hele discussie over Heidi Baker te beginnen, al zou het niet eens off-topic zijn omdat trin nauw verbonden is met haar en iris ministries.

    Het is altijd beter om zelf op onderzoek te gaan. Er is genoeg te vinden. De een legt de nadruk op de vruchten. Ze doen goed werk onder de armen in Mozambique. Helemaal waar, maar dat doen seculiere organisaties ook, dus om daar nou alleen naar te kijken is naar mijn mening niet voldoende.

    Dan moeten we dus naar de leerstellingen en claims kijken. Eén van de zaken waar de Bijbel duidelijk over is, is dat we de waarheid moeten spreken.

    Er worden diverse claims gedaan die we ook bij trin zien. Hele ziekenhuizen die in één keer genezen zijn, hele dorpen die in één keer tot bekering komen, maar de toetsing is meestal nogal vaag. Je zou toch verwachten dat een wonder als een heel genezen ziekenhuis de media toch wel moet halen?

    Over het dorp is al meer geschreven. Lees en vorm je eigen mening: http://vrijzinnigevangelisch.wordpress.com/2011/02/23/welkom-in-hallelujadorp/

    Als je dan kijkt naar de leerstellingen, dan zie je ook grote overeenkomsten. Niet zo vreemd, want Heidi is een van de geregelde spreeksters bij TRIN. Ook de manifestaties en uitingen komen overeen.

    De manifestaties werden een jaar of 10 geleden door het merendeel van de Christenen nog toegeschreven aan demonische uitingen. Er is Bijbels gezien niets verandert, dus hoe kan het dat het nu opeens van de Heilige Geest zou zijn?

    Verder lijkt het artikel waar ik eerder naar gelinkt heb, me ook duidelijk. OK, het is een kort artikel, en ik wacht even rustig af tot het boek uitkomt. Daar zal ongetwijfeld meer instaan dan in één artikeltje op een website … neem ik aan … mag ik toch wel hopen.

    Het is voor mij een raadsel waarom God occulte manifestaties na zou gaan doen. We hebben altijd geleerd dat de duivel de aap van God is, maar die uitingen komen in de new age en oosterse religies al veel langer voor, dus in dit geval zou God de duivel nadoen? Dat vindt ik lastig uit te leggen.

  37. Kees zegt

    Wat ik niet begrijp is dat er zo grof gecollecteerd wordt. Geef het om niet, heeft de Heer Jezusgezegd. Elisa weigerde zelfs achteraf geld en goederen, na de genezing van Naäman.

  38. Henk zegt

    @Kees: wat bedoel je met ‘geef het om niet’? Ik zie de relatie met ‘grof collecteren’ niet. En wat is grof? Noem jij 50 euro al grof? Of ben jij een muntengever :) ?

    Zeer opmerkelijk dat sommigen hier zo stellig durven te beweren dat dit “is niet de Geest van onze Heer” (Stella). De discipelen met Pinksteren vertoonden ook bizar gedrag en werden spottend omschreven als ‘dronken’. Wat is het verschil met wat hier gebeurt?

    Ik zou als wedervraag willen stellen: wat kan er allemaal met je gebeuren als Gods Geest je grijpt? Is het jou al eens overkomen?

  39. Henk zegt

    John schreef:

    “Eén van de duidelijkste voorbeelden vindt ik persoonlijk John Crowder. De Bijbel is heel duidelijk over dronkenschap, maar hij propagandeert openlijk dat God wil dat we dronken in de Geest worden. Een complete tegenstelling met wat God in Zijn eigen Woord leert dus!”

    Huh? De ene dronkenschap heeft toch niks met de andere te maken? Fraai stukje inlegkunde van je.

    “Hij heeft diverse keren geroepen dat hij op iedereen de handen zou leggen. Moet je eens lezen wat de Bijbel daar over leert! Maar ook over het handen op laten leggen.”

    Wat is er mis met handen op (laten) leggen? Ik mag hopen een zeer gebruikelijke praktijk bij jou in de gemeente ook? De Bijbel is wel duidelijk over dat je moet uitkijken door WIE je de handen laat opleggen. Maar verder is het een praxis die bij het dagelijkse christelijke leven hoort.

    Kortom, volgens mij sla je wat planken mis. Laten we niet uit angst voor dit soort taferelen nu alle Geesteszaken de deur uit doen. Omdat bij TRIN een extreem feestje wordt gevierd, betekent niet dat dit soort zaken per definitie fout zijn. Er valt nog veel te onderwijzen en leren op dit gebied.

  40. Kees zegt

    @Henk: Grof collecteren is het vragen van forse bedragen aan zieke mensen, en dan is voor een zieke armoede-lijder 50 Euro best veel. Bovendien vraagt de Heer om helemaal geen geld te vragen aan zieken tijdens genezingsdiensten.

    Hoe anders waren George Müller en Hudson Taylor en hun medewerkers. Zij vroegen nooit om geld en maakten zelfs hun noden niet bekend aan anderen, alleen aan de Heer. En God voorzag altijd. Dat waren mannen vol geloof.

    Voor alle duidelijkheid, ik geef best biljetten. Echter niet aan grof bedelende organisaties, maar aan doelen, die de Heer op mijn hart legt. En wat doe jij?

  41. Nobody zegt

    @ Stella @ John
    Goed zo voor mij zijn jullie echte Bereans…zo is het ALLES DIENT getest/getoetst te worden.
    Zeker in deze donkere dagen waarvan Jezus al bij voorhand zei: Dat VELE VAN HET GELOOF ZULLEN AFVALLEN
    In de Bijbel staat dat satan zichzelf kan transformeren in een engel des lichts.
    Jezus zegt dat INDIEN mogelijk ZELFS DE UITVERKOREN verleid zouden worden.
    Dat betekent dat deze dagen en de dagen die nog voor ons liggen zeer duister zullen worden en mede op geestelijk niveau.
    Ik geloof dat op den duur ALLEEN de Heilige Geest kan onderscheiden wat van God is en niet.
    Wat denken jullie van de woorden van Jezus DAT VELE ZULLEN AFVALLEN EN VELE NIET KLAAR ZULLEN ZIJN en als de dagen niet verkort zouden worden NIEMAND het zou overleven.
    Of van de woorden waarin Jezus zegt of hij nog WARE geloof zal vinden als hij terug komt?
    Maar kennelijk betekenen deze worden van Jezus niks en springen mensenheel licht om met deze woorden.
    Mensen rennen allemaal achter tekenen aan terwijl we daar ook duidelijke waarschuwingen voor hebben gehad.
    En niet dat ik negatief wil zijn maar als de zoon van God ons waarschuwt moeten we allert zijn.

    1 Tim 4
    1 Maar de Geest zegt nadrukkelijk dat in de eindtijd sommigen het geloof zullen verlaten, doordat ze luisteren naar dwaalgeesten en naar wat demonen hun leren. 2 Ze worden hiertoe aangezet door huichelachtige leugenaars, die hun eigen geweten hebben dichtgeschroeid

    Lucas 18:8
    Maar als de Mensenzoon komt, zal hij dan geloof vinden op aarde?

  42. zegt

    Er valt nog veel te onderwijzen en leren op dit gebied. (Henk)
    Zeker, laten we daarom alles blijven toetsen!

    En w.b. mijn uitspraak: ik had beter kunnen zeggen ‘dit LIJKT mij niet de Geest van onze Heer’. Zit ik volledig mis dan ken ik mijn Heer niet op dat front goed genoeg.

  43. John zegt

    @Henk:
    Even wat korte reacties.
    Grof collecteren:
    - Lees even het Bijbelgedeelte over de weduwe en het penninkje. Het gaat niet om het bedrag wat je geeft, maar met welke hartsgesteldheid en of het een offer is. Ik ken mensen waar ik echt geen 50,- aan zou vragen, omdat ze het eenvoudigweg niet kunnen missen, en ik ken mensen die lachend 1000,- als gift geven. Voor wie zou het offer groter zijn? De geest die hier bij TRIN achter zit is mij wel duidelijk: 2 Co. 2:17;

    Als je echt op God vertrouwt om te voorzien in alles, dan hoef je op de eerste plaats al niet om geld te vragen, en daarnaast vul je sowieso geen bedragen in! Iedereen die daar aanwezig is geeft toch wat God op zijn/haar hart legt? Dan zou de opbrengst tenminste exact genoeg moeten zijn!

    - Ik lees in de Bijbel geen verschil in dronkenschap. Dronken in de Geest kom je in de Bijbel zeker niet tegen. Het stuk waar jij doelt maakt één ding overduidelijk: De discipelen waren beslist NIET dronken, wisten heel goed wat ze deden en konden zelf op hun benen staan. Dat kun je van John Crowder en consorten echt niet zeggen!

    Wat is er mis met handen op (laten) leggen? Ik mag hopen een zeer gebruikelijke praktijk bij jou in de gemeente ook? De Bijbel is wel duidelijk over dat je moet uitkijken door WIE je de handen laat opleggen. Maar verder is het een praxis die bij het dagelijkse christelijke leven hoort.

    Dan lees ik 1 Tim. 5:22 en denk ik aan een Todd Bentley die roept:”Of hier nu 5000 of 10.000 mensen zijn, het maakt mij niet uit, ik ga op iedereen de handen leggen”. Of dan lees ik de ervaring van Otto de Bruyne die in Pensacola gewoon rustig alles zit te bekijken en opeens legt een totaal onbekende vrouw hem de handen op …

    En wat leert 1 Tim. 5:22

    Leg niemand overijld de handen op, heb ook geen deel aan de zonden van anderen, houd u rein

    Lees nog eens goed: Leg NIEMAND overijld (haastig, snel, vlug, spoedig, zonder uitstel) de handen op.
    En daar gaat het dus al fout. Als je naar voren komt wordt je hoe dan ook de handen opgelegd. Heel onbijbels dus. En niet zonder reden, staat er achter!

    De impartatie die door handoplegging wordt gedaan komt letterlijk uit het hindoeïsme! Zo ver ben ik inmiddels wel in m’n kennis en leren van. De Bijbel leert toch heel duidelijk dat je je niet met andere geesten in moet laten, dus wat mij betreft: Thanks, but no thanks!

    Lees bijvoorbeeld eens Ga. 1:8. Engelen zijn ook nogal populair de laatste tijd. Beter nog: Lees heel Ga. 1 maar. Daar staat heel duidelijk wat bedoelt wordt, en dus niet dat we nog een heleboel moeten leren!

    Of 2 Ti. 4:2-5. Staat ook iets over nuchter blijven. Dus weer niet dronken.

    En kom nou niet aan met een ‘extreem feestje’. TRIN is een misleidend feestje, dat is heel wat anders. Als het om een feestje gaat is TRIN wat mij betreft wel heel erg mak, maar dat is een kwestie van smaak.

  44. Henk zegt

    @John: wat is er ‘overijld’ aan ‘naar voren gaan’? En waarom leg je de nadruk op ‘niemand’? Je leest het nogal raar volgens mij.

    Dit stuk (1 Tim 5) gaat namelijk over het inzegenen van mensen in een bediening. Timoteus wordt gewaarschuwd niet te snel mensen in een functie te zetten. Er staat nergens dat je niemand de handen wel/niet mag opleggen.

    Er is ook niets mis met handen opleggen (als de bron God is). Dat valt echt nergens in de Bijbel te lezen. We moeten wél begrijpen wat handen opleggen is. Je geeft zegen van God door aan een ander (voor wat voor doel dan ook: iemand in een functie inzegenen, een zieke genezen, een zegen uitspreken, een huwelijk inzegenen, etc.). Als we vanuit dat principe werken, dan is er niets mis mee om iemand de handen op te leggen.

    ====

    Over dronken in de Geest:
    Dat is natuurlijk maar een uitdrukking. En heeft niets met dronken van alcohol te maken. De talloze teksten in de Bijbel (bijvoorbeeld: Spreuken 23;31-33, Ef. 5:18, 1Tim. 3:2, 4 Titus 2:3, 1 Petrus 1:13, 1 Petrus 5:8, 1 petrus 4:7) over dronkenschap kun je dan ook niet laten slaan op ‘dronken in de Geest’.

    Aan de andere kant roept de Bijbel nergens op om maar lekker ‘dronken in de Geest’ te worden. Altijd oppassen wanneer iemand vanaf het podium dat roept. Toch zien we aan de vele voorbeelden in de Bijbel wel dat mensen onder ‘invloed’ van God kunnen raken. Door zijn overweldigende glorie, liefde en aanwezigheid. Dan val je voorover, of je spreekt in tongen, of je ziet beelden, of je gaat profeteren, of je gaat dansen, etc. Maar alléén als dit door Gods Geest gebeurt.

    De kritiek op dit ‘dronken in de Geest’ zijn komt meestal van mensen die bovenstaande niet hebben meegemaakt. Terecht? Ik weet het niet. God is groter dan alles wat we hier op aarde zien en meemaken. Zolang we ons oprecht richten op Hem, en ons laten vullen met Zijn Geest, mogen we ons beschermd weten als Zijn kinderen. Dan is de rest slechts ‘discussie’.

  45. John zegt

    @Henk
    Sorry, maar ik heb het nergens over overijld en naar voren gaan.

    Over dronken in de Geest:
    Dat is natuurlijk maar een uitdrukking

    Dan heb je duidelijk John Crowder nog nooit over het podium zien zwalken.

    De talloze teksten in de Bijbel (bijvoorbeeld: Spreuken 23;31-33, Ef. 5:18, 1Tim. 3:2, 4 Titus 2:3, 1 Petrus 1:13, 1 Petrus 5:8, 1 petrus 4:7) over dronkenschap kun je dan ook niet laten slaan op ‘dronken in de Geest’.

    Dat deed ik ook helemaal niet, dus ik ben verbaasd dat je die er bij haalt …

    De kritiek op dit ‘dronken in de Geest’ zijn komt meestal van mensen die bovenstaande niet hebben meegemaakt

    Je hoeft niet alles te hebben meegemaakt om iets wel of niet te kunnen beoordelen. Jij hebt ook nog nooit met hoofd onder het wiel van een rijdende vrachtwagen gelegen, maar je weet wel dat dat niet goed is.

  46. GJ zegt

    Shabba, betekend aanwezigheid vragen van het Goede, de meeste mensen die ge gave van tongentaal krijgen zullen dit woord bijna altijd laten vallen.
    voor de rest, blijf kritisch in gebed naar de enige echte God

  47. John zegt

    @GJ:
    Apart, ik hoorde het voor het eerste bij trin en consorten en loop toch al heel wat jaren tussen mensen die de gave van tongentaal hebben ontvangen.

  48. Patrick zegt

    Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

    Zo, ik heb nu wel dé aandacht of niet :)?

    Ik heb het filmpje ook gezien. Ik vind het ook eng. MAAR. Ik ben ook op die avond geweest, en dat filmpje is knip en plak werk!

    Als je een doorsnee TV programma pakt, en je knipt daar alle “heftige” stukjes uit, en plakt dat achter elkaar, dan heb je ook een eerste klas freak show. Soms is het hoofd van een acteur al genoeg haha!
    Dus het filmpje zegt niet zoveel, behalve dat wat de maker ermee wilde zeggen. En dat is duidelijk.

    Uit eigen ervaring kan ik dit zeggen. Ik ben er ook geweest, en wel vaker dan 1x. Ik doe niet altijd mee in die “hysterie” zoals sommige het noemen. Ik zie wel, wat er gebeurd.
    Je ontkomt er alleen niet aan, dat er “iets” gebeurt. En dat is toch best bijzonder. Ik ben in veel kerken geweest, en dan kun je een programma volgen en alles is onder controle en je kunt net zo goed naar school gaan want dat is ongeveer hetzelfde.

    Ik geloof echt dat mensen die Jezus zoeken. Vrede en genezing ontvangen, of vreugde en vrijheid die zich op vele wijze kan uiten.
    En wat betreft collectes en financiele zaken. Het is elke stichting, organisatie, bedrijf, of wie dan ook zijn goed recht om te vragen om financiele steun. IAWF, Unicef, noem ze maar op. Die ronselen ook gelden om hun projecten mee te steunen.
    Beschuldigingen als “zakken vullen” lijkt mij wat voorbarig. TRIN is transparanter dan menig stichting als het gaat om financiele cijfers en ze doen veel ontwikkelings en hulp projecten.

  49. John zegt

    @Patrick:
    Het monteren van videomateriaal ben ik met je eens, maar …

    Dat is alleen het geval als de editor dat bewust doet, en ik weet niet of dat hier wel het geval is. Ik heb zelf een korte opleiding video-editing gedaan en ik weet dat je iemand in een interview iets heel anders kunt laten zeggen dan wat diegene zelf zei tijdens het interview door het interview handig te monteren. Of dat hier het geval is durf ik niet te zeggen, maar als diverse Christenen aangeven het eng te vinden, en jij zelf ook, dan krab ik me toch even achter m’n oren.

    Je ontkomt er alleen niet aan, dat er “iets” gebeurt. En dat is toch best bijzonder.

    Nee hoor, helemaal niet. Kijk maar naar Jomanda, Derek Ogilvie, de eerste de beste illusionist. Allemaal toegepaste psychologie. Dat er “iets” gebeurd is juist extra reden om voorzichtig te zijn en goed uit te zoeken wat er nu eigenlijk gebeurd.

    Ik geloof een paar dingen absoluut, waaronder dat God Zijn Woord bevestigd en niet de prediker. Dus Hij kan door iedereen Zijn Woord bevestigen, zelfs door een niet-Christen. Iemand die Jezus echt zoekt kan Hem dus best vinden, maar dat wil nog niet zeggen dat de meeting ook goed is. Je kunt Hem ook vinden op je knieën voor je bed, in de auto, op vakantie. God is niet afhankelijk van plaats of tijd, dus ook niet van TRIN.

    Over de transparantie van TRIN zou je eens op Goedgelovig moeten kijken. Zij hebben er meerdere blogs over geschreven. Op voorhand zeg ik alvast dat ik het met veel dingen niet eens ben die daar geschreven worden, maar kijk er eens naar.

  50. Duif zegt

    Omdat we door manipulaties en onkunde geen stelling durven te geven en bang zijn God af te wijzen, kun je in een verwarde geestelijke wereld terecht komen, van wat God niet wil. Velen zeggen onderscheid van geest te hebben ,maar onderscheiden alleen hun muntstukken. Alles is schijnbaar geoorloofd onder het bedrip “donken in de geest”. Denk eens aan Tod Bentley met zijn vrouwelijke geleide engel en degene die er iets van zei was een farizeer. Dat werd in een preek in ons kerk vertelt. Maar waar zijn nog de mensen die een oog hebben voor de naaste. Dienend en hulpvaardig in je omgeving. Vriendelijk, ootmoedig, verdragend, In alles God de eer geven. Tevreden zijn met het eenvoud van Gods Woord. Wat we nodig hebben is ogenzalf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>